"Klasztorny garnek" - karkówka z cynamonem

13:59

Ojciec Grande był mieszkającym we Wrocławiu bonifratrem, który zgodnie z regułą swojego zakonu, udzielał porad zdrowotnych. Twierdził, że nie tylko zioła, ale sama żywność jest lekiem, więc udzielał też porad co jeść i jak to przyrządzić.
Kilkanaście lat temu, w lokalnej gazecie ukazywały się krótkie artykuliki z przepisami Ojca Grande.
Jakiś czas potem, w księgarniach pojawiła się niewielka książeczka z jego przepisami i poradami.
Mojej mamie udało się ją kupić, ale ponieważ był to wtedy niemal "biały kruk", to szybko wyszła z naszego domu,  żeby i inni mogli skorzystać ze świetnych porad i przepisów i niestety,  już  nie odnalazła drogi powrotnej.
Pamiętam jego nacisk, na jedzenie fasoli, naszego Pięknego Jaśka i uwagę, że mięsa nie rozgotowujemy na miękką paćkę, bo traci swoją wartość. Mięso ma być jędrne, a zęby mamy po to, żeby je sobie pogryźć.
Za to przepis na karkówkę z cynamonem zapamiętałam i często go w kuchni wykorzystuję.
Karkówka, według mnie, to najsmaczniejszy kawałek mięsa wieprzowego.

Duże naczynie do zapiekania,
kilka liści kapusty,
4 plasterki słoniny lub surowego boczku - nie koniecznie,
1 cała karkówka,
ziemniaki,
marchewka,
cebula,
pieprz,
cynamon.
Na dnie naczynia, w którym będziemy wypiekać to solidne, bardzo smaczne, jednbogarnkowe danie, układamy plasterki słoniny lub boczku - nie jest to konieczne. Spód i boki naczynia wykładamy sparzonymi liśćmi kapusty (Liście sparzamy, jak do gołąbków, zanurzając na dwie, trzy minuty we wrzącej wodzie).
Na kapuście kładziemy surową karkówkę.
Marchew, cebulę i ziemniaki obieramy i kroimy w nie za grube plastry. Ilość warzyw dobieramy do wielkości garnka, tak, żeby mniej, więcej na pół kilo ziemniaków przypadła 1 cebula i 1 duża marchew.
Na karkówkę umieszczoną w garnku wykładamy warstwę cebuli, 
Niestety, to zdjęcie ma nieco przekłamany kolor. Ja dziś miałam małą karkówkę, mniejszą niż kilogram, ale może być znacznie większa.
warstwę marchewki 
warstwę ziemniaków, 
posypujemy pieprzem (najlepiej świeżo zmielonym) i cynamonem.
Warstw układamy tyle, żeby wypełnić cały garnek.
Całość okrywamy liściem kapusty, przykrywamy pokrywką i wkładamy do pieca (piekarnika) rozgrzanego do około 190 - 200 stopni C. Pieczemy do miękkości. Trwa to dość długo, powinno się na każdy kilogram mięsa liczyć godzinę, ale jeśli mamy dużo surowych warzyw to może potrwać nieco dłużej. W trakcie pieczenia sprawdzamy widelcem, czy warzywa i mięso są miękkie. W przypadku tej potrawy, warzywa i mięso są gotowe w tym samym czasie.
Wszystkie warzywa z kapustą włącznie są bardzo smaczne, więc wykładamy porcje warzyw na talerze, dodając plaster pysznego, aromatycznego mięsa.
Pamiętajmy, że tego dania nie solimy! Jeśli ktoś potrzebuje soli, to dopiero dosalamy danie gotowe na talerzu. Ja tak robię, natomiast S. nie soli go w ogóle.
Kiedy robiłam tę potrawę po raz pierwszy, żeby karkówka była soczysta i krucha, trzeba było dodać jeszcze pół szklanki białego, wytrawnego wina, a i tak cały płyn w trakcie pieczenia znikał. Teraz mięso jest innej jakości (niestety) i nie trzeba dodawać wina, choć mały kieliszek na smaczek nie zaszkodzi. Płyn, który "puszcza" mięso, nie odparowuje w całości podczas pieczenia. Nie przeszkadza to w pierwszym dniu, ale jeśli mięso i warzywa mają zostać do dnia drugiego, to lepiej nadmiar płynu odlać.
Co do samego cynamonu i jego ilości, to robiąc tę karkówkę po raz pierwszy, dałam cynamonu niewiele. Bałam się co z tego wyjdzie. Następnym razem nie żałowałam cynamonu, przesypywałam warstwy warzyw grubo, pieprzu też nie żałuję, ale to zależy, czy lubimy potrawy ostre, czy łagodne. W każdym razie polecam, naprawdę smaczne danie, a jeśli mięsa nam zostanie, to jest świetne do chleba zamiast wędliny.

Czytamy dalej?

6 komentarze

  1. czy można tak też inne mięsa, np. od szynki, schab?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rodzaj mięsa można sobie wybrać, jaki się lubi i najczęściej używa. Schab i szynka są bardziej "suchym" mięsem, ale jeśli ktoś takie lubi, to czemu nie? Jednak zalecałabym dodanie wytrawnego wina, wtedy mięso będzie bardziej kruche.

      Usuń
  2. Wyszło wspaniałe! zamiast karkówki użyłam szynkę w kulce, mięsko jest soczyste i tak też zrobię na Wielkanoc :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przepis się przydał i cieszy podniebienie :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  3. przepraszam ale ja mam orginalny przepis z ksiazki ...i dodaje pokrojone w cwiartki jablko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co przepraszać :D W oryginale, z którego korzystałam po raz pierwszy, a był to artykuł w gazecie, było też białe wino wytrawne. Po kilku eksperymentach z tym przepisem, stwierdziliśmy, że taki przepis jaki podałam tutaj, najbardziej odpowiada naszym podniebieniom. Dziękuję za tę uwagę, może ktoś z niej skorzysta :) Pozdrawiam!

      Usuń

Najnowsze posty

Copyright

© uciotalki.blogspot.com